Accelerator Predau Viitor: 8 lecții care transformă ora de info și TIC în incubator de produse digitale, ediția III
Incubatorul Civic DigitalUn curs-companie pentru profesori de informatică și TIC de gimnaziu și liceu pentru a implementa la clasă metoda de predare a Asociației Techsoup: Accelerator Predau Viitor, infuzată acum cu cetățenie digitală și competențe pentru cultură democratică.

Despre curs
Acest curs este pentru tine dacă ești profesor / profesoară de informatică și TIC și vrei să îți echipezi elevii cu competențele necesare pentru a putea deveni creatori de soluții digitale care rezolvă probleme sociale, nu doar consumatori de tehnologie.
Un elev creator are mai multe șanse să își atingă potențialul în viață și în carieră.
De ce acest curs:
Suntem înconjurați de tehnologie, de aplicații, instrumente și soluții digitale, de la cele care ne fac viața mai frumoasă sau mai ușoară, până la cele care ne țin în siguranță sau ne salvează viața. Folosim o aplicație de învățare a unei limbi străine sau una care ne ajută să cumpărăm bilete la teatru, dar folosim și aplicații care ne avertizează dacă apare o situație de urgență sau de alertă.
Toate aceste soluții sunt rezultatul muncii în echipă al celor care lucrează în domeniul IT numit Dezvoltare de produse sau Product Development, fie că sunt antreprenori sau angajați în companii mari sau mici.
Dar cum înveți să dezvolți un produs de tehnologie? Care sunt rolurile într-o echipă? Ce competențe ai nevoie? Cum pot contribui școala și profesorii pentru a-i pregăti pe elevi pentru un domeniu atât de creativ și inovator?
Și oare cum te poți asigura că produsul creat are impact nu doar pentru cine investește în crearea lui, ci și pentru beneficiari și în societate? Cum aduci competențe ca valorizarea drepturilor omului, etică, empatie, respect, toleranța la ambiguitate, incluziune, spirit civic în procesul de creare de produse?
Vino și află în curs răspunsurile la întrebările de mai sus și multe altele. Acest curs îți arată cum, în doar 8 lecții, poți pune bazele competențelor tehnice și non-tehnice ale elevilor tăi legate de dezvoltarea de produse și soluții digitale, implicându-i în propria învățare, încurajând explorarea și greșeala pentru a evolua, facilitând lucru și comunicarea în echipă.
Acest curs ți se potrivește dacă:
- predai sau vei preda informatică și / sau TIC la gimnaziu și liceu;
- vrei să îți conectezi elevii cu realitatea din domeniul IT: Dezvoltarea de produse;
- cauți idei de activități care să îi motiveze pe elevii tăi și să facă școala relevantă pentru ei;
- îți dorești să contribui prin meseria ta la pregătirea viitorilor cetățeni digitali, creatori de produse și soluții digitale cu impact pozitiv în comunitate;
- crezi că Viitorul civic digital este la școală și vrei să faci parte dintr-o comunitate de profesori care Predau Viitor.
Obiective. Ce vei reuși până la finalul cursului:
- să înțelegi și să explici conceptele legate de dezvoltarea de produse digitale;
- să descoperi cele 8 lecții (care includ planuri de lecție, fișe de activitate, teste și resurse);
- să identifici aspecte care funcționează în desfășurarea lecțiilor și aspecte care pot fi îmbunătățite;
- să primești sprijin dacă alegi să implementezi metoda la clasele la care predai în anul școlar 2024-2025.
Ce spun profesorii și elevii despre activitățile de dezvoltare de produse la clasă?
”Elevii mei așteptau cu nerăbdare lecțiile de TIC. Abordarea pedagogică a Acceleratorului Predau Viitor i-a provocat pe elevii mei să caute cu perseverență în multitudinea de instrumente digitale existente, să-ți pună pălăria de viitori adulți și să se gândească la cum un produs ne poate face viața mai bună. Au mai reflectat asupra rolului fiecărui membru într-o echipă și a importanței unei strategii de comunicare de succes.” (profesoară de informatică)
”Ni s-a părut foarte interesant să lucrăm în echipă pentru un astfel de proiect. Am descoperit cum e să fii în papucii unui dezvoltator de produse de tehnologie. Ne-ar plăcea să lucrăm într-un domeniu similar în viitor, după ce absolvim școala. Cred că ne-a ajutat în această direcție.” (elev, clasa a VII-a)
Din 103 elevi care au răspuns la un chestionar de feedback anonim:
100 elevi consideră că lecțiile de dezvoltare de produse au fost diferite față de lecțiile lor obișnuite
90 elevi spun că le-au plăcut mai mult aceste lecții față de lecțiilor lor obișnuite
85 elevi consideră că au învățat mai multe în timpul acestor lecții față de lecțiile lor obișnuite
85 elevi spun că le place mai mult să lucreze în echipă, decât singuri
Cine se poate înscrie la curs:
Cursul și resursele au fost create pentru a fi implementate la orele de informatică și TIC de gimnaziu sau liceu sau în contexte extra-curriculare, cum ar fi un club de programare.
Tipul cursului:
100% asincron, în ritm propriu, în calendarul cursului (21 martie - 31 iulie 2025). Cursul va conține și întâlniri de învățare online sincron, opționale, dar importante pentru absolvire.
Efort estimat pentru finalizarea cursului:
22 de ore (inclusiv activitățile de evaluare pentru absolvire și implementarea la clasă)
Absolvire și diplomă:
Cursanții trebuie să acumuleze 70% din totalul de puncte disponibile ale cursului, parcurgând toate activitățile cursului, evaluările pe parcurs și cele finale. Toți participanții care îndeplinesc condițiile de absolvire primesc diplomă de absolvire a cursului. Cursul nu are credite profesionale transferabile.
Echipa cursului
Co-autoare Accelerator și designer instrucțional: Adela Beca
Adela Beca este Educational Program Director la Asociația Techsoup. După aproape 10 ani de activitate în marketing și comunicare în sectorul privat și public, a predat pentru 2 ani ca învățătoare într-un sat de lângă București. Așa și-a descoperit pasiunea pentru educație și a decis să se dedice noului ei obiectiv: de a sprijini cât mai mulți profesori să acceseze resurse de dezvoltare profesională de calitate.
Este absolventă de liceu, profil matematică - informatică. Studiile superioare includ un master în publicitate la INSA Business, Marketing & Communication School Barcelona, o diplomă de licență în publicitate de la Universitatea din București – Jurnalism și Științele Comunicării.
Este alumnă IVLP - International Visitor Leadership Program al US Department of State, ca parte a programului ”Hidden no more - Women in STEM” și alumnă Teach for Romania.
Co-autoare Accelerator: Elena Coman
Elena Coman lucrează de aproape 20 de ani în sectorul nonprofit, muncă începută și consolidată în organizații precum Clubul Român de Presă sau Fundația pentru o Societate Deschisă. Este parte din echipa Asociației Techsoup încă din 2012.
Elena este absolventă de liceu pedagogic, licențiată în științe politice la Școala Națională de Științe Politice și Administrative și are un master în etică aplicată la Facultatea de Filosofie, Universitatea din București.
Este alumnă IVLP - International Visitor Leadership Program al US Department of State, ca parte a programului ”Education in a digital world”.
---------------------------------------------------------------------------------------------