linkedin behance facebook instagram odnoklassniki twitter vimeo vk youtube logo-edx
Skip to main content

DataMathLab

Aspire Teachers

Început în 2021, DataMathLab este primul program din România care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice. Programul vine ca răspuns la o problemă care costă România miliarde de lei anual: analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind cunoștințele de la școală.

Enrollment in this course is by invitation only

Despre programul de formare:

Început în 2021, DataMathLab este primul program din România care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice. Programul vine ca răspuns la o problemă care costă România miliarde de lei anual: analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind cunoștințele de la școală.

 

Prin prezentări, ilustrații, activități, interviuri și practică individuală, cursul oferă profesorilor de matematică instrumente validate care îi sprijină să dezvolte competențe de știința datelor, rezolvarea și modelarea problemelor din viața de zi cu zi în matematică, urmărind programa școlară românească. Până la final, profesorii vor descoperi cum să stimuleze gândirea profundă a elevilor, prioritizând competențele de data science și transpunerea unor situații din viața cotidiană în limbaj matematic, în două moduri: 

·       prin instrumente și metode de învățare potrivite cu modul cum învață elevii, care activează gândirea profundă (planificarea cu final în minte Understanding by Design, cadre de rezolvare a problemelor după modelele George Pólya, OCDE și Jo Boaler, modelul trifazic de planificare a lecției, metoda inductivă),

·       prin exemple de situații și probleme care creează contextul formării acestor competențe.

Cursul se bazează pe expertiza concentrată a trei profesori cu experiență în medii diferite, atât în școli internaționale, cât și în România. În urma aplicării principiilor din spatele acestui curs și a resurselor create în cadrul programului DataMathLab profesorii vor putea să creeze și să dezvolte lecții interactive, conectate la viitor și la universul elevilor de azi. La rândul lor, elevii vor vedea relevanța și aplicabilitatea matematicii, vor fi mai implicați și mai interesați de matematică. 

 

Creat de Aspire Teachers și susținut de Romanian-American Foundation. Detalii: https://www.aspireteachers.ro/datamath-despre

 

Cine poate participa: Cursul este închis și disponibil doar profesorilor invitați.

 

Perioada desfășurare curs: 21 octombrie 2023 - 30 iunie 2024

 

Obiective de învățare generale: Profesorii își îmbunătățesc metodica și practica predării matematicii pentru activarea gândirii profunde a elevilor.

 

Competență Generală 1 - Proiectarea activității educaționale care dezvoltă înțelegerea conceptuală a elevilor și competența de rezolvare de probleme în context autentic

  • Proiectează scheletul unei unități de învățare folosind cadrul planificării cu final în minte
  • Proiectează o evaluare în context autentic care să măsoare o înțelegere conceptuală din acea unitate
  • Proiectează lecții folosind modelul trifazi
  • Proiectează lecții incluzând metode care să dezvolte înțelegerea conceptuală a elevilor 
  • Proiectează lecții incluzând metode care să dezvolte competența de rezolvare de probleme a elevilor
  • Generează un plan pentru a diminua impactul a cel puțin unui mit în predarea și învățarea matematicii

 

 

Competență Generală 2  - Conducerea și monitorizarea procesului educațional care dezvoltă la elevi înțelegerea conceptuală și competența de rezolvare de probleme în context autentic

  • Aplică metode de predare și evaluare pentru a dezvolta înțelegerea conceptuală a elevilor
  • Aplică un plan pentru a diminua impactul a cel puțin unui mit în predarea și învățarea matematicii
  • Aplică metode de rezolvare a problemelor în contexte autentice deterministe 
  • Aplică metode de rezolvare a problemelor în contexte autentice nedeterministe (investigația statistică)
  • Aplică resurse planificate folosind planificarea cu final în minte (cadrul cu final în minte)
  • Aplică sarcini de lucru care duc la înțelegerea conceptuală a elevilor și includ oportunități variate prin care elevii pot să demonstreze această înțelegere
  • Aplică sarcini de lucru care duc la dezvoltarea capacității elevilor de a colabora cu ceilalți, a autonomiei și a metacogniția lor


Competență Generală 3  - Evaluarea activităților educaționale care dezvoltă la elevi înțelegerea conceptuală și competența de rezolvare de probleme în context autentic

  • Aplică instrumente de evaluare a înțelegerii conceptuale a elevilor și a competenței de rezolvare a problemelor în context autentic 
  • Aplică diferite instrumente de evaluare care dezvoltă capacitatea elevilor de a colabora cu ceilalți, autonomia și metacogniția lor
  • Măsoară prin sarcini specifice capacitatea elevilor de a rezolva probleme la prima vedere și de a raționa matematic

 

Competență Generală 4  - Managementul carierei și al dezvoltării profesionale

  • Colaborează cu alți colegi pentru a-și îmbunătăți învățarea
  • Reflectează critic la propria practică și identifică acțiuni concrete pentru a o îmbunătăți

 

Instrumente de evaluare

·       Test inițial

·       Quiz-uri cu itemi cu alegere multiplă

·       Portofoliu: sarcini de evaluare și proiect final

·       Test final

Efort timp total estimat: 80 de ore de lucru pe parcursul a opt luni

 

Organizare: Cursul se desfășoară față în față și online. Sesiunile asincron se pot vizualiza pe platforma de cursuri PredauViitor și se parcurg în ritm propriu, cu oportunitatea de a participa la activitățile comunității de practică (grupul intern de Facebook dedicat)

 

Diplomă: la sfârșitul cursului, participanții care îndeplinesc condițiile de absolvire vor primi diploma de absolvent. Cursul nu are credite profesionale transferabile.

Echipa cursului

Daniela Vasile, profesor coordonator curs
Daniela lucrează din 2020 ca Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College din București. Este consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional și consultant pentru programul Gifted and Talented la City University în Hong Kong. Lucrează de mulți ani în parteneriat cu Council of International Schools – o organizație care evaluează și acreditează școli din toata lumea. A lucrat în Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong. A dezvoltat programele de Master pentru Educație Internațională pentru disciplinele matematică și științe (biologie, chimie și fizică). Daniela a absolvit Facultatea de Matematică și Informatică din București și a susținut doctoratul în matematică la Universitatea Lomonosov din Moscova. 

 


Ariana-Stanca Văcărețu, profesor formator
Ariana este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În 2002, alături de alți 23 formatori RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), a fondat Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România prin care sprijină numeroși profesori din țară să dezvolte competențele de literație și gândire critică pentru învățare la elevi. Din 2013, participă cu elevii la programe de cercetare matematică în colaborare cu școli din Franța prin asociația Math en Jeans. A inițiat și implementat numeroase proiecte europene, care au vizat dezvoltarea competențelor STE(A)M la elevi și/ sau dezvoltarea profesională a cadrelor didactice. S-a alăturat Aspire Teachers pentru că și-a dorit să contribuie la derularea de proiecte și activități care să îmbunătățească predarea și învățarea matematicii în învățământul secundar din România. 


Măriuca Morariu, creator și consultant.Măriuca este director executiv Aspire Teachers din 2019, cu misiunea de a aduce un profesor excelent în fața fiecărui copil din România. Are 10+ ani de experiență în multiple roluri în organizații din România (ARDOR, Junior Achievement România, Fundația CADI) și internaționale (Fundamental Rights Agency, Encounter Edu), în dezvoltarea și implementarea de programe educaționale și civice. Inovează folosind tehnologia pentru a aduce știința vie din medii extreme precum Arcticul direct în clasă pentru copii din întreaga lume (Arctic Live, Coral Live), sau temele globale din diferite regiuni de dezvoltare în România (Educație la Înălțime). Este membru în board-ul organizației Oxford for Romania (premiul I la Gala Societății Civile pentru Inițiative Civice) și al organizației Aspire Teachers. Are studii în filosofie și comunicare la UAIC Iași, Universitatea din Amsterdam (MSc Cum Laude) și Universitatea din București. 

 

Marius Lobază - Formator curs și profesor-creator. Marius este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, cu contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare și experiență de 30 de ani, cu două decenii ca participant în proiecte educaționale internaționale.