linkedin behance facebook instagram odnoklassniki twitter vimeo vk youtube logo-edx
Skip to main content

Mate, date și viața noastră

Aspire Teachers

Enrollment is Closed

Despre curs:

La ce ne folosește matematica? Există un creier matematic? Cum putem da sens datelor din lumea asta? De ce e matematica sperietoarea disciplinelor pentru atât de mulți elevi și cum putem schimba asta? Pentru a răspunde la astfel de întrebări, vă invităm la primul curs online aplicat de alfabetizare matematică oferit de organizația non-profit Aspire Teachers.

Prin prezentări, ilustrații, activități, interviuri și practică individuală, cursul oferă profesorilor de matematică instrumente validate care îi sprijină să dezvolte competențe de știința datelor, rezolvarea și modelarea problemelor din viața de zi cu zi în matematică, urmărind programa școlară românească. 

Până la final, profesorii vor descoperi cum să stimuleze gândirea profundă a elevilor, prioritizând competențele de data science și transpunerea unor situații din viața cotidiană în limbaj matematic, în două moduri:

  • prin instrumente și metode de învățare potrivite cu modul cum învață elevii, care activează gândirea profundă (planificarea cu final în minte Understanding by Design, cadre de rezolvare a problemelor după modelele George Pólya, OCDE și Jo Boaler, modelul trifazic de planificare a lecției, metoda inductivă),
  • prin exemple de situații și probleme care creează contextul formării acestor competențe.

Cursul se bazează pe expertiza concentrată a trei profesori cu experiență în medii diferite, atât în școli internaționale, cât și în România. În urma aplicării principiilor din spatele acestui curs și a resurselor create în cadrul programului DataSciLab, profesorii  vor putea să creeze și să dezvolte lecții interactive, conectate la viitor și la universul elevilor de azi. La rândul lor, elevii vor vedea relevanța și aplicabilitatea matematicii, vor fi mai implicați și mai interesați de matematică.

 

Cursul face parte din proiectul DataSciLab care aduce în prim plan matematica în viața de zi cu zi, prin știința datelor și probleme în contexte autentice. Creat de Aspire Teachers și susținut de Romanian-American Foundation. Detalii: aspireteachers.ro/datascilab 

 

Cine poate participa: 

Cursul se adresează profesorilor de matematică din învățământul preuniversitar (gimnaziu și liceu), incluzând activități gata de preluat la clasă și un proiect de absolvire care implică lucrul direct cu elevii.

Perioada de înscriere: 31 ianuarie - 14 martie 2023

Perioadă desfășurare curs: 22 februarie - 2 mai 2023

Obiective

Până la finalul acestui curs, profesorii:

  • vor identifica principalele mituri în predarea și învățarea matematicii și vor genera și aplica un plan pentru a diminua impactul a cel puțin unul din mituri în orele lor,
  • vor identifica cadrul modelul planificării cu final în minte Understanding by Design și vor explica diferența față de planificarea tradițională,
  • vor planifica o lecție folosind modelul trifazic și vor evalua secvența de învățare din punct de vedere al achiziționării de cunoștințe și/ sau al atitudinii față de învățare,
  • vor identifica caracteristicile sarcinilor de lucru care duc la învățare în profunzime și vor elabora astfel de sarcini de lucru (de învățare și evaluare),
  • vor aplica sarcinile de lucru proprie și vor reflecta la rezultatele învățării,
  • vor reflecta la și explica diferența între moduri de predare diferite pentru înțelegere, analizând diferite metode de predare-învățare,
  • vor defini și aplica ciclul de explorare a competențelor de știința datelor,
  • vor identifica ciclul de rezolvare de probleme propus de George Pólya și îl vor compara cu cadrul de gândire matematică PISA,
  • vor identifica oportunități de a forma competențe de știința datelor și rezolvare de probleme din viața cotidiană începând cu ciclul gimnazial (abilități și cunoștințe care prioritizează formularea întrebărilor de investigație, colectarea/accesarea, analiza, interpretarea datelor, reprezentarea lor grafică și rezolvarea de probleme în context interdisciplinar),
  • vor avea oportunitatea să aplice și celelalte componente din programul DataSciLab: testarea lecțiilor la clasă și practica în comunitatea profesională.

Instrumente de evaluare

  • Test inițial
  • Quiz-uri cu itemi cu alegere multiplă
  • Portofoliu: sarcini de evaluare și proiect final
  • Test final

Efort timp total estimat: 25 de ore de lucru pe parcursul a două luni

Organizare: Cursul se desfășoară 100% online, asincron și se parcurge în ritm propriu, cu oportunitatea de a participa la activitățile comunității de practică (grupul intern de Facebook dedicat)

Diplomă: la sfârșitul cursului, participanții care îndeplinesc condițiile de absolvire vor primi diploma de absolvent. Fiind un curs-pilot, nu are credite profesionale transferabile.

Echipa cursului

Daniela Vasile, profesor coordonator curs


Daniela
lucrează din 2020 ca Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College din București. Este consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional și consultant pentru programul Gifted and Talented la City University în Hong Kong. Lucrează de mulți ani în parteneriat cu Council of International Schools – o organizație care evaluează și acreditează școli din toata lumea. A lucrat în Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong. A dezvoltat programele de Master pentru Educație Internațională pentru disciplinele matematică și științe (biologie, chimie și fizică). Daniela a absolvit Facultatea de Matematică și Informatică din București și a susținut doctoratul în matematică la Universitatea Lomonosov din Moscova.

 

Ariana-Stanca Văcărețu, profesor formator


Ariana
este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În 2002, alături de alți 23 formatori RWCT (
Reading and Writing for Critical Thinking), a fondat Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România prin care sprijină numeroși profesori din țară să dezvolte competențele de literație și gândire critică pentru învățare la elevi. Din 2013, participă cu elevii la programe de cercetare matematică în colaborare cu școli din Franța prin asociația Math en Jeans. A inițiat și implementat numeroase proiecte europene, care au vizat dezvoltarea competențelor STE(A)M la elevi și/ sau dezvoltarea profesională a cadrelor didactice. S-a alăturat Aspire Teachers pentru că și-a dorit să contribuie la derularea de proiecte și activități care să îmbunătățească predarea și învățarea matematicii în învățământul secundar din România.

 

Marius Lobază, profesor formator

.


Marius
este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara. În aproape trei decenii de carieră, Marius a avut contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare. De două decenii participă la proiecte internaționale care l-au purtat în diferite țări europene. Tehnologia și învățarea bazată pe proiecte sunt printre instrumentele care nu lipsesc în orele sale. Marius își sprijină colegii prin cursuri de formare sub egida CCD Timiș, FSLI și Sellification. Din 2017 s-a alăturat Aspire Teachers din dorința de a împărtăși din experiența sa împreună cu o  comunitate de oameni cu aceeași viziune și pasiune pentru a deveni mai buni și inovativi în profesia lor.
 

 

Măriuca Morariu, creator și consultant

Măriuca Morariu Director Executiv, membru board

Măriuca este director executiv Aspire Teachers din 2019, cu misiunea de a aduce un profesor excelent în fața fiecărui copil din România. Are 10+ ani de experiență în multiple roluri în organizații din România (ARDOR, Junior Achievement România, Fundația CADI) și internaționale (Fundamental Rights Agency, Encounter Edu), în dezvoltarea și implementarea de programe educaționale și civice. Inovează folosind tehnologia pentru a aduce știința vie din medii extreme precum Arcticul direct în clasă pentru copii din întreaga lume (Arctic Live, Coral Live), sau temele globale din diferite regiuni de dezvoltare în România (Educație la Înălțime). Este membru în board-ul organizației Oxford for Romania (premiul I la Gala Societății Civile pentru Inițiative Civice) și al organizației Aspire Teachers. Are studii în filosofie și comunicare la UAIC Iași, Universitatea din Amsterdam (MSc Cum Laude) și Universitatea din București.

 

Ilinca Manolache, Coordonator




Ilinca
este din 2022 Manager de Comunitate & Programe în cadrul Aspire Teachers. Motivată fiind de a aduce o schimbare pozitivă în viața oamenilor din jurul ei, consideră că educația și oamenii din spatele ei sunt bazele acestei transformări necesare. A absolvit Universitatea din Cambridge, unde a studiat Științe Comportamentale și Psihologice și și-a continuat activitatea extra-curriculară începută încă din liceu, fiind președintele Cambridge Romanian Society. După absolvirea facultății, a fost consilier în cadrul Administrației Prezindențiale, unde a contribuit la
raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”. A lucrat ca membru în echipa centrală a unui start-up educațional (Upgrade Education) cu zeci de elevi și părinții acestora. În timpul liber, Ilinca voluntariază ca facilitator de educație pentru elevi, creând și livrând workshop-uri educative și activități de teambuilding.